,

TOP 5 -vinkit tehokkaampaan sisäiseen viestintään

Ulkoinen viestintä on monin verroin helpompaa, kun viestintä kotipesässä on hyvällä mallilla. Sisäiseen viestintään kannattaa satsata. Tässä viisi pohdinnan arvoista ajatusta yrityksen sisäisen viestinnän tehostamiseksi:

1. Tuo tavoitteet ja visio arkipäivään

Käytä aikaa tehdäksesi yrityksen tavoitteet ja visio tutuiksi koko henkilökunnalle. Sisällytä ne perehdytykseen, muistuta niistä viikkopalavereissa ja piirrä ne vaikka sarjakuvaksi seinälle. Mitä paremmin yrityksessä ymmärretään yhteinen päämäärä, sitä tehokkaammin jokainen pystyy ohjaamaan omaa ja tiiminsä toimintaa tavoitteiden saavuttamiseksi. Arki helpottuu ja visio on askeleen lähempänä.

Mitä paremmin viestit sisäisesti, sitä menestyneempi yrityksestäsi tulee.

2. Avaa suusi

Pidä koko konkkaronkkasi ajan tasalla muutosten edistymisestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Valitse itsellesi luontaisin tapa: kirjoita säännöllisesti blogia, kuvaa video, lähetä uutiskirje tai kutsu kaikki koolle saman pöydän ääreen. Kannusta ihmisiä keskustelemaan ja tuomaan ajatuksiaan esiin. Parhaita ideoita pursuaa silloin, kun jokainen tietää missä mennään ja mihin ollaan matkalla. Harva työntekijä haluaa olla kyydissä tietämättä määränpäätä.

3. Käytä teille sopivia työkaluja

Kaikilla on pöytä täynnä töitä, ja sähköpostiin kilisee loputtomasti infoa? Viimeinen asia, jota väkesi haluaa, on aikaa ja vainukoiran lahjoja vaativa hallitsematon kaaos. Onneksi on lukuisia ohjelmia, jotka tekevät sisäisestä viestinnästä vaivattomampaa. Hyviä käyttäjäkokemuksia kantautuu muun muassa näistä: Slack, Yammer ja Teams. Hyödynnä pilveä, kuten Google Drivea. Yksi alusta kaikille sähköposteille, kalentereille ja dokumenteille (esim. Apple, Microsoft tai Google) helpottaa koko yhteisön elämää.

Paras asiakaskokemus syntyy, kun viestintä yrityksen sisällä sujuu.

4. Hyödynnä kuvan mahdollisuudet

Kumpi sinusta tuntuu mielekkäämmältä: esittää faktat tai ideat henkilökunnalle kuvilla, videoilla tai infograafeilla vai kertoa mustaa valkoisella, miten päästään tavoitteisiin? Toivottavasti lämpenit ensimmäiselle vaihtoehdolle. Meistä kaksi kolmesta on visuaalisia oppijoita, eli ymmärrämme ja muistamme kuvat paremmin kuin tekstit. Visuaalinen viesti on vaikuttavampi.

5. Muista maksava asiakas sisäisessä viestinnässä

Paras asiakaskokemus syntyy, kun yrityksen sisällä asiat rullaavat, viestintä sujuu ja fiilis on selkeästi plussan puolella. Kun jokaisella on tieto siitä, kuka asiakas on ja mitä osaamista hänelle tarjotaan, se välittyy positiivisella tavalla yrityksen ulkopuolelle – maksavalle asiakkaalle.

 

Tarvitsetko tukea sisäisen viestinnän kehittämiseen? Kaipaatko sparrausta, työpajaa, valmennusta tai keskustelun fasilitointia? Me autamme, kysy lisää.