Terveysviestintä

Vapauteen oikeat työkalut

Sosiaali- ja terveysuudistus tuo tullessaan valinnanvapauden – näin totisesti toivon. Uudistuksen tavoitteena on alusta lähtien ollut kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia. Valinnanvapaus on tavoitteiden saavuttamisen kannalta avainasemassa.

Mistä me puhumme, kun puhumme terveydestä? Toinen puhuu terveytensä ylläpitämisestä, toinen ennaltaehkäisystä, kolmas sairauden hoidosta, neljäs kehon ja mielen tasapainosta sekä viides jostakin täysin muusta. Terveys ja hyvinvointi merkitsevät meille eri asioita. Perinteisesti ajatellaan, että hyvän hoidon kriteeri on oikea diagnoosi ja tepsivä hoito. Vaiva poistuu. Toki se on edelleen kaikkein tärkein, mutta asiakaskunta painottaa myös muita kriteerejä.

Loukkasin alkuvuodesta polveni melko pahasti ja hoitoprosessi jatkuu edelleen. Vakuutuksen ansiosta pääsin itse valitsemaan hoitopaikkani. Yhteystiedot ajanvaraukseen piti mielestäni löytyä verkosta ja mieluiten ketterästi mobiililaitteella eli sovellus olisi pop. Sellaisen löysinkin. Ajanvaraus ensikäynnille oli helppoa ja sisäänkirjautumisenkin pystyin tekemään puhelimella. En kaivannut siihen ihmistä. Silti oli mukavaa, kun ”Kerttu” hymyili ja huomioi minut, kun astuin ovesta sisään. Nämä välittävät. Haluavat minut tänne. Kahvikin kuului palveluun.

Mitä pidemmälle hoitoprosessi meni, sitä heikommin pääsin kaivamaan vertailukelpoista tietoa. Ortopedivalintaa tehdessä olisin halunnut päästä vertailemaan leikkausmääriä, onnistumisprosenttia, erikoistumisalueita, työvuosia, koulutusta ja asiantuntijuuden tasoa. Blogit, jotka kertovat jotain lääkärin luonteesta olisivat olleet kynttilöitä kakun päällä. Samankaltaista vertailua olisin kaivannut fysioterapeutin kohdalla. Suurin ja päällimmäinen toiveeni on saada polvi sellaiseen kuntoon, että pystyn elämään sen kanssa aktiivista ja liikkuvaa elämää.

Löysin hyvän ortopedin, ja fyssarin valinnassakin onnistuin. Sattuman kauppaa vai hyvin ohjattua asiakasprosessia? Sanoisin, että ensimmäinen. Voittaja on se, joka onnistuu tuossa toisessa ja luo vielä hoitoympäristön monikanavaiseksi, jossa on aitoja kohtaamisia ihmisten välillä sekä tunne, että juuri minä olen tärkeä ja juuri sinä keskityt minuun. Sen eteen on tehtävä vielä työtä, mutta uskon, että olemassa olevan huippuosaamisen, loistavan asiakaspalvelun ja ymmärrettävän viestinnän ansiosta meistä voisi tulla maailman onnellisin ja tervein kansa. Viedään ensin maaliin sote-uudistus – aloitetaan siitä.

Pian kolumni on julkaistu Kankaanpään Seudussa 5.3.2018. Tarvitsetko tukea viestinnän kehittämiseen? Me autamme, kysy lisää.

Kuva: Shutterstock

Arkistot

Uutiskirje

Kerromme kavereille, miten viestintä tekee elämästä parempaa.