Tarinoita
ja tekoja.
#elämästäparempaa

  • Osaatko johtaa innostusta? Minä en.

    09.03.2017

    Minä en, mutta opettelen päivittäin. Asiantuntijaorganisaatiossa johtajan arki täyttyy tilanteista, joissa vanhat johtamisen mallit eivät enää riitä. Media pursuaa kiinnostavia lähestymiskulmia, joita parhaat työpaikat toteuttavat ja joista innovatiiviset johtajat kertovat hurmaavia tarinoita.

    Sitten tosielämässä on tämä meidän organisaatio ja kaltaisensa, jotka keikkuvat perinteistä kumpuavan kulttuurin ja uutta maailmaa luovan inspiraation välisessä murroksessa.

    Meillä ja meidän kanssa työtä tehdään osa-aikaisesti, täysipäiväisesti, työsuhteessa, osakkaana, opiskellen, kevytyrittäen, toiminimifreelancerina, joskus ja jouluna ja perinteisesti päivästä toiseen – ja kaikkea näiden välimaastossa.

    Työtä automatisoidaan ja ulkoistetaan, sitä tekevät algoritmit ja virtuaaliassistentit sekä toiset tiimit applikaatioiden ja järjestelmien takana.

    Toimisto on nykyään pääosin jo tyhjillään. Asiantuntijat työskentelevät kotona, asiakkaiden luona, junassa ja altaan reunalla. Silti asiantuntemus syntyy yhdessä tehden: tiimityössä, jossa osaaminen kertautuu ja kokonaisuus on aina enemmän kuin osiensa summa. Kumppanuuspohjainen asiantuntijatyö on työtä, mihin kukaan ei pysty yksin, vaan jossa joukkue pelaa hämmästyttävän nerokkaasti yhteen.

    Kysymys kuuluukin, miten tällaisia virtuaalisia, verkostomaisia yhteisöjä johdetaan? Mistä syntyvät joukkuehenki ja voittamisen tahto? Mistä syntyy sitoutuminen, kun koko maailma on auki? Miten tällaisen monimuotoisuuden myötä voidaan rakentaa kestävää kasvua? Näistä kysymyksistä käsin Sitra valitsi meidät mukaan Tulevaisuuden työpaikka -hankkeeseen. Näiden kysymysten parissa olemme työn aloittaneet.

    Luultavasti valinta meillä jotakuta kummastutti ja jollekin toiselle tulevaisuus on jo täällä. Päivänselvä asia. Kysymys on viestinnästä. Ja jatkuvasta keskeneräisyydestä.

    Vaikka viestintää tehtäisiin näin ammattilaisvoiminkin paljon, on sitä useimmiten silti liian vähän. Aina on jossain joku, joka ei ole koskaan kuullutkaan tai hänelle viestiä ei ole laitettu eikä kerrottu. Tai jos onkin, niin se on mennyt ohi tai hän ei nyt ottanut juuri sillä tavalla. Tässä se on – erilaisuus, meille on kerääntynyt rikkaus, persoonien ja persoonallisuuksien, erilaisten motivaatioiden ja temperamenttien kirjava kokoelma. Kertasanominen ei riitä mihinkään. Tarvitaan toistoa toiston perään. Niin että tarkimmat ehtivät jo kyllästyä ja viestintäihmisiä turhautua.

    Jos viestintä aina tavoittaisi halutulla tavalla, niin kaikki kanssamme tavalla tai toisella työskentelevät jo tietäisivät, että haluamme tarjota tekijöillemme maailman kiinnostavimmat projektit. Että osuisimme syvälle intohimojuureen. Niin, että joutuisivat oikein miettimään, kumman valitsisivat: lähteäkö mukaan tiimin haasteeseen vai viikoksi Balille ilman nettiä. Jotta tietäisivät, että missiomme on tehdä elämästä parempaa.

    Joka tapauksessa meidän supervoimamme on viestintä. Tarinankerronta on vahva laji. Mietipä caset Pekka ja susi tai maailman uskontojen legendaariset kertomukset. Me muotoilemme kohtaamisia. Innostus syntyy vuorovaikutuksessa ja se johtaa kehitykseen. Se jos mikä on merkityksellistä.

    Leena

  • Viisi vinkkiä tehokkaampaan sisäiseen viestintään

    03.01.2017

    Ulkoinen viestintä on monin verroin helpompaa, kun viestintä kotipesässä on hyvällä mallilla. Sisäiseen viestintään kannattaa satsata. Tässä viisi vinkkiä yrityksen sisäisen viestinnän tehostamiseksi.

    1 Hyödynnä videon mahdollisuudet

    Video on tehokas tapa saada vastaanottajien huomio. Kuva ja ääni ovat yhdessä viihdyttävämpi ja mieleenpainuvampi tapa saada viesti perille, kuin pitkän sähköpostin läpi kahlaaminen.

    2 Tuo tavoitteet ja visio arkipäivään

    Käytä aikaa tehdäksesi yrityksen tavoitteet ja visio koko henkilökunnalle tutuksi. Sisällytä ne perehdytykseen, muistuta niistä viikkopalavereissa ja piirrä ne vaikka sarjakuvaksi seinälle. Mitä paremmin yrityksessä ymmärretään yhteinen päämäärä, sitä tehokkaammin jokainen pystyy ohjaamaan omaa ja tiiminsä toimintaa tavoitteiden saavuttamiseksi. Arki helpottuu ja visio on askeleen lähempänä.

    3 Ole avoin ja avaa suusi

    Pidä koko konkkaronkkasi ajan tasalla muutosten edistymisestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Valitse itsellesi luontaisin tapa; kirjoita säännöllisesti blogia, kuvaa video, lähetä uutiskirje tai kutsu kaikki koolle saman pöydän ääreen. Kannusta ihmisiä keskustelemaan ja tuomaan ajatuksiaan esiin. Parhaita ideoita pursuaa silloin, kun jokainen tietää missä mennään ja mihin halutaan olla matkalla. Harva työntekijä haluaa olla vain kyydissä tietämättä määränpäätä.

    4 Selkeät mittarit

    Mikä sinusta tuntuu mielekkäimmältä? Esittää henkilökunnalle raportti, jossa mittarit on esitetty piirakoin, pylväin ja infograafein. Avainasiat tiivistetty parilla lauseella. Vai kertoa suullisesti, mihin suuntaan ollaan menossa ja mitä pitää tehdä päästäksemme tavoitteisiin. Tai tehdä se sama sähköpostitse? Toivottavasti ensimmäinen vaihtoehto oli se, jolle lämpenit. Esittämällä tieto visuaalisessa muodossa tilanne avautuu yhdellä silmäyksellä ja viesti jää paremmin mieleen. Syntyy vaikuttavaa viestintää.

    5 Muista maksava asiakas sisäisessä viestinnässä

    Paras asiakaskokemus syntyy, kun yrityksen sisällä asiat rullaavat, viestintä sujuu ja fiilis on selkeästi plussan puolella. Kun jokaisella on tieto siitä, kuka asiakas on ja mitä osaamista hänelle tarjotaan, se välittyy positiivisella tavalla yrityksen ulkopuolelle – maksavalle asiakkaalle.

    Sisäinen viestintä on helppoa. Se ei ole rakettitiedettä. Se vaatii vain ymmärrystä siitä, että hyvin hoidettu viestintä tekee elämästä parempaa.

    Nina

  • Mihin me tarvitsemme graafista ohjeistoa? Meillä on jo ilme.

    02.01.2017

    Näitä sanoja kuulee usein. Ihan liian usein. Graafinen ohjeisto on vilpittömästi yksi tärkeimmistä asioista, mitä yritys tarvitsee.

    Miksi graafinen ohjeisto on niin tärkeä?

    Yksinkertaisesti siitä syystä, että se varmistaa yrityksesi ilmeen säilyvän sellaisena, kun se on tarkoitettu. Sellaisena, kun haluat yrityksesi esiintyvän. Riippumatta siitä, kuka yrityksellesi suunnittelee sisältöä. Graafinen ohjeisto antaa yritykselle kasvot.

    Graafinen ohjeisto puhaltaa materiaaleihin yrityksesi hengen.

    Graafinen ohjeisto antaa selkeät ohjeet sille, joka suunnittelee yritykselle sisältöä. Oli sisältö sitten verkkosivut, käyntikortti, rekrytointi-ilmoitus tai vaikka logo kynän varteen. Graafinen ohjeisto puhaltaa materiaaleihin yrityksesi hengen. Se varmistaa, että yrityksen ilme säilyy tunnistettavana ja tuttuna materiaalista toiseen. Vuodesta toiseen.

    Jos näin on, niin miksi kaikilla ei sitä ole?

    Suurena syynä aika ja sen puute. Joskus tietämättömyys. Graafinen ohjeisto ei noin vain ilmesty taikasauvaa heilauttamalla. Sen suunnitteluun menee aikaa ja vaivaa. Aika on rahaa.

    Laskepa, paljonko aikaa ja rahaa menee tähän?

    Tarvitset yrityksellesi uutta markkinointimateriaalia. Pyydät ammattilaista suunnittelemaan ___________ (täytä itse). Hän kysyy ensimmäisenä sinulta yrityksesi liikemerkkiä ja tietoa sen suoja-alueesta, typografiaa ja valittuja leikkauksia, värimäärityksiä. What? Vastaat, että ”No, meillä tää ohjeisto on melko löysä” ja virnistät hämilläsi perään. Näin annat suunnittelijalle käytännössä vapaat kädet luoda yrityksellesi sen näköistä materiaalia, kun hän itse pitää parhaana.

    Vaikka kaikki näyttäisivät tosi hyvältä, voivat ne keskenään olla ihan erilaisia.

    Voi olla, että lopputulos osuu nappiin. Voi olla, että yrityksesi jokainen markkinointimateriaali on suunnittelijansa näköinen. Eri suunnittelijan. Silloin käy niin, että kun eri suunnittelijat tekevät eri näköistä jälkeä – vaikka kaikki näyttäisivät tosi hyvältä, voivat ne keskenään olla ihan erilaisia. Värit muuttuvat ja fonttikin on vähän sinne päin. Kuvamaailmasta puhumattakaan. Yrityksesi kasvot vaihtelevat sen mukaan, mistä työ on kulloinkin tilattu. Brändisi arvokas ilme haihtuu maailmalle tunnistamattomiksi palasiksi. Se vasta kallista on.

    Tee itsellesi palvelus

    Teetä yrityksellesi graafinen ohjeisto. Mieti yhdessä asiantuntijan kanssa, miltä haluat yrityksesi näyttävän. Mitä se edustaa ja tavoittelee? Millainen persoona yrityksesi on? Miten ilmeestä tehdään selkeä ja yhdenmukainen? Mitä et halua sen olevan?

    Kun graafinen ohjeisto on tehty, pidäthän huolen, että koko henkilöstösi tietää graafisen ohjeiston olemassaolosta ja mitä se teille merkitsee. Jaa sitä ahkerasti niille, jotka ovat tavalla tai toisella yrityksesi ilmeen kanssa tekemisissä. Ole siitä ylpeä. Se on yrityksesi pääomaa.

    Nina

    Jos graafinen ohjeisto on terminä vieras, kertoo Wikipedia siitä näin. Brändi puolestaan tarkoittaa tätä.

  • Ilmaisia ideoita kunnan verkkosivuille

    28.10.2016

    Miten kuntapalveluita digitalisoidaan, automatisoidaan tai miten asiakaskokemusta kehitetään? Tai mitä jos kunnalla olisi käytössään oma media?

    Kuntien tehtäviä ja viestintää säätelee valtava määrä lakeja ja asetuksia. On erityislainsäädäntöä, hallintohumppaa ja kaikille kaikkea – pykälää ja byrokratiaa, mikä lähtökohtaisesti kiinnostaa kovin vähän, kun ihminen haluaa tietää, mihin asti uimahalli on tänään auki. Painopiste verkossa on usein palvelujärjestelmää kuvaavassa informaatiossa.

    Kunnat voisivat hyvin verkkoratkaisuillaan edistää osallistavaa paikallisdemokratiaa, haastaa olemassa olevat tukiprosessit ja helpottaa huomattavasti asukkaidensa asiointia verkossa. Chat-palvelu, videoasiointi ja älykkäät lomakkeet voivat palvella kuntalaista ennennäkemättömän tehokkaasti ja esteettömästi. Tuottavuuskin harppaa kunnon loikan, kun mahdollisuudet otetaan käyttöön.

    Kuntien verkkosivuissa kyse ei ole pelkästään siitä, miltä sivut näyttävät eikä siitäkään, minne kaikki pakollinen tieto varastoidaan. Kun kunta palvelee asukkaitaan median tavoin, se luo lämmintä ja luottamuksellista suhdetta. Kuntalaisia kiinnostaa paljonkin, mitä kunnassa tänään tapahtuu. Mitä kehityshankkeita on meneillään ja miksi? Isojen asioiden lisäksi kiinnostaa satutätien vierailu kirjastossa tai kuutamouinnit maauimalassa. Hyvin palveltu kuntalainen on kunnan paras markkinoija.

    Sote-taakan siirtyessä pois kunnilta, kunnat voivat keskittyä hyvinvointiin ja terveyden edistämiseen. Kunnat voivat ajatella olemassa olonsa uudestaan. Jos kunta perustettaisiin nyt, niin millainen siitä tehtäisiin? Mikä olisi suhde kuntalaiseen? Miten sitä suhdetta ylläpidetään? Hyvää oloa voi moninkertaistaa jakamalla. 

    Miten temppu tehdään? Luultavasti tarvitaan myös uutta osaamista – omaksi ja lainaksi. Kunnissa tarvitaan toimialueet ylittävää yhteistä ymmärrystä, halua palvella paremmin, järkeä tehdä viisaammin ja suosittelen luovia ongelmanratkaisutyöpajoja sekä rohkeutta uskoa unelmiin. Viestintä tekee elämästä parempaa.

    Pari aamua sitten olin Satakunnan Ylessä keskustelemassa kuntien verkkosivuista. Tässä tuon hetken pohjalta syntynyttä ajatuksen virtaa.

    Leena

  • Kantapään kautta oppiminen on kallista

    28.10.2016

    Vaikka sosiaalisessa mediassa tieto leviää nopeasti, ei viestintä voi jäädä sosiaalisen median tai ylipäätään verkon varaan – ei ainakaan kriisissä.

    Koti, perhe ja lapset ovat ihmisille hyvin tunnepitoisia asioita. Näissä aihepiireissä järjen ääni sumenee ja tunne ottaa ihmisestä vallan. Elämän perustarve, kuten vesi on kodin keskeinen elementti.

    Kotikunnassani veden näytteissä löydettiin vähäinen määrä enterokokkibakteeria. Määrästä huolimatta vesi on keitettävä ennen käyttöä. Bakteeri löydettiin 19.10. otetuista näytteistä ja tulos näistä saatiin 21.10., paikallislehden verkkouutisiin tieto päätyi 22.10. eli seuraavana päivänä ja maakuntalehdestä tieto löytyi kaksi päivää tulosten jälkeen. Kunnan verkkosivuille uutinen oli ilmestynyt tuolloin 21.10., mutta luonnollisesti kuntalaiset eivät päivittäin ahmi kuntien verkkosisältöä. Monet omakotitaloasukkaat ja seniorit löysivät tiedon vasta tuolloin 23.10. maakuntalehden sunnuntainumerosta. 

    Kiukkuisia ja ärtyneitä kuntalaisia on päässyt paisuttelemaan asiaa tai ainakin sättimään Vesiosuuskunnan toimintaa – aiheellisesti, vaikka tilanne ei aidosti ole vakava.

    Kriisiä voi hallita. Vahinkoja voi minimoida. Miten?

    1. Reagoidaan nopeasti, heti. Se on helppoa, kun viestintäsuunnitelmassa kriisitilanne on huomioitu.

    2. Kerro, mitä tapahtui, missä ja miksi? Ole rehellinen.

    3. Asetu vastaanottajan asemaan. Älä sorru ylimielisyyteen tai vähättelyyn.

    4. Kerro, mitä asian korjaamiseksi tehdään.

    Yksinkertaista, mutta totta: hyvä maine suojelee kriisitilanteessa, mutta maine voidaan kriisin yllättäessä myös menettää. Maine on organisaation tärkein aineeton pääoma, jota pitää suojella, vaalia ja ylläpitää. Toimiva viestintäkäytäntö normaaliarjessa on paras vakuutus kriisissä.

    Koristeena kakun päällä me asukkaat saimme maanantaina 24.10. vesilaskun. Laskun yhteydessä oli oivallinen viestintäparannus, jolla haluttiin läpinäkyvyyttä Vesiosuuskunnan toimintaan. Tosin ajoitus ei osunut kohdalleen. Kirjeessä kerrottiin napakasti Vesiosuuskunnan toiminnasta ja todettiin: vesihygienian varmistamiseksi terveysviranomaiset ottavat vuosittain keskimäärin kuusi näytettä vedestä verkoston alueelta. Vesi täyttää talousveden vaatimukset.

    Osuikohan ihan nappiin?

    PS. En kirjoita tätä moittiakseni, vaan esimerkkinä – kantapään kautta oppiminen on kallista ja mokien jakaminen säästää meidän kaikkien aikaa, rahaa ja ennen kaikkea mainepääomaa.

    Vesiosuuskunta parantaa juoksuaan, tänään julkaistussa tiedotteessa olikin informaatiota jo enemmän. Tekemällä oppii, sanotaan.

    Pia

Lue aikaisempaa virtaa

Seuraa meitä somessa

Olemme myös Facebookissa ja LinkedInissä - siellä missä tapahtuu.

Tykkää meistä nyt ja pysyt ajan tasalla Kumppanian kuulumisista.

Arkisto

Lue aikaisempaa virtaa

Viestintä tekee elämästä parempaa