Tarinoita
ja tekoja.
#elämästäparempaa

  • Olen läsnä, kiitos etätyön

    10.08.2017

    ”Joko mennään? Mennään jo, jookooo?”

    Sohvalta kuuluu lippispäisen pienen miehen innokas huuto. Vielä tyhjyyttään ammottava reppu on liiskaantunut pitkin selkänojaa, kun ajoissa valmistautunut ekaluokkalainen vielä navigoi hetkessä. Hetkessä päiväkodin ja peruskoulun välissä. Hetki on enää lyhyt. Lyhyt ja arvoltaan mittaamaton. Siksi äiti ja isä ovat paikalla.

    Etätyö-äiti havahtuu aamun ainutlaatuisuudessa valtaisaan kiitollisuuden tunteeseen. Joskus hyvät asiat ovat liian lähellä nähtäviksi. Erityisinä päivinä, kuten kuopuksen koulutaipaleen alussa kiitän siitä, että työn tekeminen etänä ja eri elämäntilanteisiin sovelletut joustot ovat itselleni ja kollegoilleni mahdollisia. Kumppaniassa etätyö on ollut arkipäivää yrityksen perustamisesta lähtien. Se on hitsattu kiinni toimintakulttuuriin jo ennen, kuin digitalisaatiosta edes ymmärrettiin kohkata. Ymmärrän olevani etuoikeutetussa asemassa, sillä etätyön mahdollistaminen ei vieläkään kaikissa työpaikoissa ja -kulttuureissa suju kuin tanssi. Työnantajani ymmärtää, miten tärkeä merkitys työ- ja perhe-elämän yhdistämisellä työntekijälleen on. Tässäkin kahden kaupassa kyse on luottamuksesta – kumpaankin suuntaan.

     ”Nyt voidaan lähteä”, sanon seitsenvuotiaalle ja riennän jo ovesta ampaisseen lapsen perään.

    Vaikka tulevan viikon aamujen sujuvuus kaihertaa, eikä lukujärjestystäkään vielä ole, on oloni levollinen. Voin luottaa asioiden järjestymiseen. Tiedän, että voin tarvittaessa aloittaa omatkin työni tarvittaessa kotisohvalta. Kiitos etätyömyönteisen Kumppanian.

    Milla

  • Arki tässä moi!

    07.08.2017

    Toivottavasti kesälomasi oli rentouttava, riittävän pitkä ja kaikin puolin mielekäs. Ja kun loma loppuu, arki alkaa. Mikä oivallinen hetki tarkastella muutoksen aiheuttamia tuntemuksia. Kutkuttavaa uuden alun jännityskihelmöintiä? Väsymystä ja tahmeutta? Puuduttavaa rutiinia? Lamautuminen – tätä taas seuraavaan lomaan saakka? Tuntemuksia ja fiiliksiä on taatusti niin montaa kuin on kokijaakin. Varmaa on kuitenkin se, että joltain lomaltapaluu joka tapauksessa tuntuu. Kun tunne ilmaantuu: huomaa se, hyväksy se ja valjasta se käyttöön. Siinä piilee voima muutokselle, kehittymiselle ja vaikkapa kokonaan uudelle alulle.

    Lomarytmi on usein arkea verkkaisempi. Siispä pieni väsymys aikaisten aamuherätysten taas alkaessa on melko taattu juttu. Loman jälkeen vähän väsyttää, that’s it. Siitä kun laittaa taas itsensä ruotuun, pieni väsymyskin talttuu. Mene aikaisemmin nukkumaan, päivitä ruokavaliota terveellisemmäksi ja ota hyöty- sekä kuntoliikunta osaksi arkea. Kun perusjutut työssä jaksamisen kannalta ovat kunnossa, voikin siirtyä tarkastelemaan arjen alun aiheuttamia fiiliksiä hieman syvällisemmin.

    Keskivertotyyppi työskentelee nelisenkymmentä tuntia viikossa. Valveillaoloajasta työ vie vuorokaudesta keskimäärin noin kolmanneksen. Joten sillä, kuinka työssään viihtyy, on merkitystä. Kun on loman ajan pitänyt hieman etäisyyttä työhönsä, voi nyt nähdä uusin silmin sen vahvuudet ja heikkoudet, oman suhteensa siihen ja mahdolliset sudenkuopat. Kun töihin paluu tuntuu kivalta, on aika mahtavat lähtökohdat lähteä takomaan rautaa, hyödyntää into kehittymiseen ja jaksaa arjessaan. Nyt voisi olla loistava aika sille kurssille, joka on jo jonkin aikaa ollut jemmassa korvan takana! Tai ehkäpä nyt rohkenet tarttua tarjottuun luottamustehtävään – anna palaa!

    Joillakin työhön paluu ei mene niin loistokkaissa tunnelmissa. Alku kangertelee, työskentely tuntuu tahmealta ja lomaelon auvoisuus jyskyttää muistona takaraivossa. Älä kuitenkaan antaudu tämän kuluttuvan olotilan vietäväksi. Tarkastele mahdollisuutta lisätä lomantuntua vapaapäiviin ja -hetkiin. Mieti, johtuuko epämiellyttävä olo todellakin työstä vai sittenkin kotioloista. Paikallista ongelma ja puutu siihen. Jos oma työ ei yksinkertaisesti enää kiinnosta tai tarjoa rahtuakaan mielihyvää, on aika toimia. Elämää on raskasta elää vain lomaa odottaen. Muista, että muutos lähtee pienistä teoista. Ansioluettelon päivittäminen voi olla yksi niistä.

    Antoisan syksyn ja paremman elämän puolesta,

    Ninni

  • Turvasana ensitreffeille – nerokasta vai lopun alkua?

    29.06.2017

    Palautteen antaminen ja sen vastaanottaminen ovat kauheinta ja parhainta mitä tiedän. Elämme yhteiskunnassa, jossa jokainen ihminen on oman elämänsä pikku palautteen antaja. Älypuhelin tekee meistä Harry Potterin kaltaisia pikku velhoja, sillä voimme antaa palautetta halutessamme naapurista, asiakaspalvelusta, poliitikoista ja jopa treffikavereista. Viimeinen vaihtoehto sai minut ponnistelemaan pari vuotta sitten toden teolla.

    Olin päättänyt digitalisoida elämänkumppanin hankinnan, mutta pahin pelkoni oli, että päätyisin vauva.fi-palstan keskusteluihin aiheella worst date ever. Mitäpä jos päädyn treffeille velhon kanssa, joka kuvainnollisesti syö minut internetin ihmeellisessä maailmassa kaksi tuntia treffien jälkeen?

    Lähtiessäni treffeille päätin, että tulen olemaan parasta treffiseuraa ikinä. Miettimättä kuinka hullulta kuulostan, päädyin sekunnin miettimisen jälkeen antamaan Tinder-treffikaverilleni turvasanan. Poimittuani hänet kyytiin sovitusta paikasta, ja hänen peffansa ottaessa kosketuksen pelkääjän penkkiin, totesin: ”Näiden treffien turvasana on Marsu. Sanottuasi sen palautan sinut välittömästi hymyssä suin takaisin lähtöpaikkaan, eikä sinun tarvitse selittää mitään.” Treffikaveri purskahti nauruun ja totesi ”selvä”. Ilta oli todella hauska, eikä turvasanaa käytetty.

    Tämä turvasanaepisodi sai minut miettimään työelämää. Jos käyttäytyisimme jokaisessa asiakasneuvottelussa kuin ensitreffeillä, niin tämä maa lähtisi nousuun. Kun keskittäisimme kaiken huomiomme vastapuolen viihtyvyyteen, jäisi tapaamisesta jälki. Tuli sitten kauppaa tai ei. Sitä voi kuitenkin tietämättään olla ensitreffeillä positiivisen velhon kanssa, joka antaa sinusta tulevaisuudessa huippusuosituksen, kun tekijää etsitään.

    Turvasanan käyttöä en ole vielä kokeillut asiakasneuvottelussa, mutta jonakin päivänä sen kyllä kokeilen.

    Jenni

    Kirjoittaja on Viestintätoimisto Kumppanian osakas, työhönsä ilolla ja intohimolla suhtautuva ikuinen lapsi. 

  • Osaatko johtaa innostusta? Minä en.

    09.03.2017

    Minä en, mutta opettelen päivittäin. Asiantuntijaorganisaatiossa johtajan arki täyttyy tilanteista, joissa vanhat johtamisen mallit eivät enää riitä. Media pursuaa kiinnostavia lähestymiskulmia, joita parhaat työpaikat toteuttavat ja joista innovatiiviset johtajat kertovat hurmaavia tarinoita.

    Sitten tosielämässä on tämä meidän organisaatio ja kaltaisensa, jotka keikkuvat perinteistä kumpuavan kulttuurin ja uutta maailmaa luovan inspiraation välisessä murroksessa.

    Meillä ja meidän kanssa työtä tehdään osa-aikaisesti, täysipäiväisesti, työsuhteessa, osakkaana, opiskellen, kevytyrittäen, toiminimifreelancerina, joskus ja jouluna ja perinteisesti päivästä toiseen – ja kaikkea näiden välimaastossa.

    Työtä automatisoidaan ja ulkoistetaan, sitä tekevät algoritmit ja virtuaaliassistentit sekä toiset tiimit applikaatioiden ja järjestelmien takana.

    Toimisto on nykyään pääosin jo tyhjillään. Asiantuntijat työskentelevät kotona, asiakkaiden luona, junassa ja altaan reunalla. Silti asiantuntemus syntyy yhdessä tehden: tiimityössä, jossa osaaminen kertautuu ja kokonaisuus on aina enemmän kuin osiensa summa. Kumppanuuspohjainen asiantuntijatyö on työtä, mihin kukaan ei pysty yksin, vaan jossa joukkue pelaa hämmästyttävän nerokkaasti yhteen.

    Kysymys kuuluukin, miten tällaisia virtuaalisia, verkostomaisia yhteisöjä johdetaan? Mistä syntyvät joukkuehenki ja voittamisen tahto? Mistä syntyy sitoutuminen, kun koko maailma on auki? Miten tällaisen monimuotoisuuden myötä voidaan rakentaa kestävää kasvua? Näistä kysymyksistä käsin Sitra valitsi meidät mukaan Tulevaisuuden työpaikka -hankkeeseen. Näiden kysymysten parissa olemme työn aloittaneet.

    Luultavasti valinta meillä jotakuta kummastutti ja jollekin toiselle tulevaisuus on jo täällä. Päivänselvä asia. Kysymys on viestinnästä. Ja jatkuvasta keskeneräisyydestä.

    Vaikka viestintää tehtäisiin näin ammattilaisvoiminkin paljon, on sitä useimmiten silti liian vähän. Aina on jossain joku, joka ei ole koskaan kuullutkaan tai hänelle viestiä ei ole laitettu eikä kerrottu. Tai jos onkin, niin se on mennyt ohi tai hän ei nyt ottanut juuri sillä tavalla. Tässä se on – erilaisuus, meille on kerääntynyt rikkaus, persoonien ja persoonallisuuksien, erilaisten motivaatioiden ja temperamenttien kirjava kokoelma. Kertasanominen ei riitä mihinkään. Tarvitaan toistoa toiston perään. Niin että tarkimmat ehtivät jo kyllästyä ja viestintäihmisiä turhautua.

    Jos viestintä aina tavoittaisi halutulla tavalla, niin kaikki kanssamme tavalla tai toisella työskentelevät jo tietäisivät, että haluamme tarjota tekijöillemme maailman kiinnostavimmat projektit. Että osuisimme syvälle intohimojuureen. Niin, että joutuisivat oikein miettimään, kumman valitsisivat: lähteäkö mukaan tiimin haasteeseen vai viikoksi Balille ilman nettiä. Jotta tietäisivät, että missiomme on tehdä elämästä parempaa.

    Joka tapauksessa meidän supervoimamme on viestintä. Tarinankerronta on vahva laji. Mietipä caset Pekka ja susi tai maailman uskontojen legendaariset kertomukset. Me muotoilemme kohtaamisia. Innostus syntyy vuorovaikutuksessa ja se johtaa kehitykseen. Se jos mikä on merkityksellistä.

    Leena

  • Viisi vinkkiä tehokkaampaan sisäiseen viestintään

    03.01.2017

    Ulkoinen viestintä on monin verroin helpompaa, kun viestintä kotipesässä on hyvällä mallilla. Sisäiseen viestintään kannattaa satsata. Tässä viisi vinkkiä yrityksen sisäisen viestinnän tehostamiseksi.

    1 Hyödynnä videon mahdollisuudet

    Video on tehokas tapa saada vastaanottajien huomio. Kuva ja ääni ovat yhdessä viihdyttävämpi ja mieleenpainuvampi tapa saada viesti perille, kuin pitkän sähköpostin läpi kahlaaminen.

    2 Tuo tavoitteet ja visio arkipäivään

    Käytä aikaa tehdäksesi yrityksen tavoitteet ja visio koko henkilökunnalle tutuksi. Sisällytä ne perehdytykseen, muistuta niistä viikkopalavereissa ja piirrä ne vaikka sarjakuvaksi seinälle. Mitä paremmin yrityksessä ymmärretään yhteinen päämäärä, sitä tehokkaammin jokainen pystyy ohjaamaan omaa ja tiiminsä toimintaa tavoitteiden saavuttamiseksi. Arki helpottuu ja visio on askeleen lähempänä.

    3 Ole avoin ja avaa suusi

    Pidä koko konkkaronkkasi ajan tasalla muutosten edistymisestä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Valitse itsellesi luontaisin tapa; kirjoita säännöllisesti blogia, kuvaa video, lähetä uutiskirje tai kutsu kaikki koolle saman pöydän ääreen. Kannusta ihmisiä keskustelemaan ja tuomaan ajatuksiaan esiin. Parhaita ideoita pursuaa silloin, kun jokainen tietää missä mennään ja mihin halutaan olla matkalla. Harva työntekijä haluaa olla vain kyydissä tietämättä määränpäätä.

    4 Selkeät mittarit

    Mikä sinusta tuntuu mielekkäimmältä? Esittää henkilökunnalle raportti, jossa mittarit on esitetty piirakoin, pylväin ja infograafein. Avainasiat tiivistetty parilla lauseella. Vai kertoa suullisesti, mihin suuntaan ollaan menossa ja mitä pitää tehdä päästäksemme tavoitteisiin. Tai tehdä se sama sähköpostitse? Toivottavasti ensimmäinen vaihtoehto oli se, jolle lämpenit. Esittämällä tieto visuaalisessa muodossa tilanne avautuu yhdellä silmäyksellä ja viesti jää paremmin mieleen. Syntyy vaikuttavaa viestintää.

    5 Muista maksava asiakas sisäisessä viestinnässä

    Paras asiakaskokemus syntyy, kun yrityksen sisällä asiat rullaavat, viestintä sujuu ja fiilis on selkeästi plussan puolella. Kun jokaisella on tieto siitä, kuka asiakas on ja mitä osaamista hänelle tarjotaan, se välittyy positiivisella tavalla yrityksen ulkopuolelle – maksavalle asiakkaalle.

    Sisäinen viestintä on helppoa. Se ei ole rakettitiedettä. Se vaatii vain ymmärrystä siitä, että hyvin hoidettu viestintä tekee elämästä parempaa.

    Nina

Lue aikaisempaa virtaa

Seuraa meitä somessa

Olemme myös Facebookissa ja LinkedInissä - siellä missä tapahtuu.

Tykkää meistä nyt ja pysyt ajan tasalla Kumppanian kuulumisista.

Arkisto

Lue aikaisempaa virtaa

Viestintä tekee elämästä parempaa