Hyvä viestintä antaa tilaa hengittää

kumppania_tilaa_hengittaa

Sotepalveluiden tuottajien täytyy nyt ja tulevaisuudessa olla hanakammin asiakkaiden tarpeiden pulssilla. Tuotantolähtöinen ajattelu joutaa löytötavarakoppaan. Mitä asiakas tarvitsee? Ratkaisu on osattava hoitaa kilpailijoita paremmin.

Menneessä maailmassa lääkäriajat ovat myyneet itse itsensä, eikä vastaanottoajoista tai osaavasta hoidosta ole tarvinnut viestiä. Nyt tarvitsee. Terveyspalvelua tarvitseva sukkuloi vaihtoehtomeressä ja puntaroi vaihtoehtoja löytämänsä tiedon varassa. On pidettävä huolta, että oma terveyspalvelu on vaihtoehtojen joukossa.

Asiakaskokemus ei muodostu vain viidentoista minuutin kohtaamisesta lääkärin kanssa. Se alkaa verkosta ja jatkuu parkkipaikalla sekä odotushuoneessa. Mitä asiakas tuntee lähtiessään? Saako hän viestejä, joita tarvitsee tai kaipaa? Lujittavatko viestintä ja vuorovaikutus suhdetta? Asiakaskäynti on hahmotettava osana suurta kokonaisuutta nimeltä terveydestä huolehtiminen. Hyvä viestintä antaa asiakaskokemukselle tilan hengittää.

Valinnanvapauden piirissä on mahdollisuus erottua kilpailijoista. Palveluntuottajan on kirkastettava omat menestystekijänsä ja hyödynnettävä ne markkinointiviestinnässään.

  • Mitä palvelu maksaa? Mitä saan tällä rahalla täältä ja mitä toiselta palveluntarjoajalta?
  • Mistä palvelua saa ja milloin? Onko se lähellä vai kaukana, heti vai myöhemmin. Kotona, netissä, kauppakeskuksessa vai sairaalan katon alla?
  • Onko palvelu bulkkia vai tuntuuko se jotenkin erityiseltä?
  • Todentuvatko lupaukset teoissa?

Johtamiseen, viestintään, markkinointiin ja tuotekehitykseen panostamisen aika on nyt. Alaa sääntelevät erityiset ohjeet. Ne pitää tuntea ja tiedostaa.

Jokaisen terveyspalvelutuottajan tavoitteena on saada uskollisia asiakkaita, jolloin heidät on pidettävä tyytyväisenä. Kerro siis ominaisuuksistasi, luo mielikuvia ja anna asiakkaalle syy suosittelemiseesi.

Kysy lisää strategisesta viestinnästä – olemme tukenasi.